Made in Yugoslavia!

Den filmen är verkligen för alla människor som kan serbiska/kroatiska/bosniska ! Annars så fattar man inte filmen.

Draco, Saro och Petar, från 1965 i Serbien, deras resa till Sverige och deras liv där fram till 1992, inbördeskrigets år. Berättare, fast det till en början döljs skickligt, är Petars son Mihajlo, en pojke betydligt vuxnare än sina föräldrar och farbröder. Mihajlo vill bli författare.
Bakom det uppsluppna och hektiska tempot är Made in Yugoslavia en identitetsfabel, och en övertygande sådan. Mihajlo, invandrarpojken som varken är riktig svensk eller riktig serb lägger pussel med sin härkomst, ”Jag skriver bara om hur det känns att vara jag, ingenting jag valt själv”, säger han när hans familj misstänksamt granskar hans manus. I centrum står Mihajlos egocentriske machopappa Petar och hans teatrala försök att ta livet av sig i familjens Sollentunagarage när kriget bryter ut och deras serbiska hus ockuperats av kroater. Allt ses med Mihajlos ögon.


Denna filmen påminner mig om min familj så himla mycket! Och dom säger så himla roliga ord när dom blandar ihop serbiska och svenska! :)

Petar spelar mycket - Min pappa med
Petar kan inte bra svenska - Samma sak med min pappa
Petar svär som bara den! - Min pappa med (men vem gör inte det från balkanen?)
Petar och hans familj blandar svenska och serbiska - Våran familj med
Mihajlo översatte allt på svenska till serbiska - Det gjorde min bror med.

Det finns så många likheter! Lite läskigt faktiskt ;) Filmen får mig och längta ner till Bosnien!


Detta är början på filmen. Den visar "hela filmen" Men animerat. Hoppas ni förstår hur jag menar. (Filmen är inte animerad) Jag hittar inget annat klipp om filmen, tyvärr!




/s

Kommentarer
Postat av: ELLEN - eeederholm.blogg.se

jättefin blogg! hoppas allt är bra! :)

2009-11-30 @ 07:24:31
URL: http://eecederholm.blogg.se/
Postat av: josefin

Fin blogg :) kika gärna in!

2009-11-30 @ 18:07:19
URL: http://naslundjosefin.blogg.se/
Postat av: edina

AHAHAHHA den filmen är så jävla kul alltså!



puss <3

2009-11-30 @ 19:16:30
URL: http://edinah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0